autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Vodnjan – slobodna zona!

AUTOR: Radenko Vadanjel / 03.08.2023.

Radenko Vadanjel

Brine li naša domovina o pojedincu, o njegovom socijalnom miru i oplemenjuje li naše javne prostore za opće dobro? Odgovor je – NE.

Je li naša najdraža i jedina domovina, kroz godine tranzicije, žuđena napretka i maštana izobilja, postala zemlja grabeži, sustavne represije, socijalne nesigurnosti i otimanja novca od svojih građana? Odgovor je na žalost – DA.

Nakon što nam je prodana priča da vlastite stanove, koje smo dobili badava još u prošlom sustavu, trebamo otkupiti od naše nove države, sve kako bi oni doista postali naše vlasništvo, krenulo se u naplatu svega i svačega.

Tako je stanovnicima Istre, već 1995. godine, radi neposluha na prvim parlamentarnim izborima, na kojima su vladajući na najvećem hrvatskom poluotoku plebiscitnim rezultatom poraženi, nametnuta najskuplja tunelarina u Europi (!) kroz tunel Učku, tunelarina koja je u prošlom sustavu bila besplatna iz razloga što je tunel sagrađen obveznicama građana bivše države.

Ali najduži tunel u Hrvatskoj, nova je državna nomenklatura promptno ”privatizirala”, odnosno besplatno ustupila koncesijom na 28 godina, francuskoj firmi ”Bina Istra”, što je navodno, iste godine u jednim stručnim engleskim ekonomskim novinama proglašeno jednim od najlošijih postignutih poslovnih ugovora u svijetu, naravno po našu stranu, o čemu su godinama poslije pisale i domaće novine (”Bina Istra za svaki euro uložen u Ipsilon od države dobije 1,79 eura”, Jutarnji list, 2015.).

Negdje u isto vrijeme, sramežljivo se krenulo s naplatom parkinga širom domovine, najprije po većim gradovima, da bi 2001. godine, kada su hrvatski ”izumitelji” unutar Vipneta osmislili sustav naplate parkinga putem SMS-a (prvi u svijetu!), naplata parkiranja jednostavno eksplodirala, proširivši se cijelom zemljom, sve do najzabačenijih mjesta države.

Danas je u opisu posla svakog okretnijeg gradonačelnika jedna od važnijih stavki upravo naplata parkinga i širenje zone naplate, povećanje cijene naplate, sve češća zabrana parkiranja van zone naplate, stvaranje novih naplatnih mjesta reorganizacijom prometa, tako da se dvosmjerne ulice pretvaraju u jednosmjerne, s novim, bočnim parkirnim naplatnim mjestima, i, sukladno tome, prakticiraju se sve češće zabrane parkiranja u dvorištima zgrada za one koji nisu stanari. Naplata parkiranja postala je ozbiljan biznis za gradove i privatne operatere.

A što smo mi građani Lijepe Naše u toj priči o regulaciji prometa, odnosno naplati parkirnih mjesta? Mi smo u toj priči, kako se ono kaže, ovce za striženje. Frustrirane, izmanipulirane, izgnjavljene ovce za striženje.

Evo najsvježijeg primjera iz Pule. Poznata pulska glumica Dijana Vidušin na svom Facebook profilu objavila je neki dan svježe iskustvo s Pula Parkingom, radi parkiranja na krivom mjestu. Parkiravši auto u 1. zoni, izvan označenog mjesta parkiranja, premda je platila parking i nije remetila promet parkiranjem automobila tik do označenog mjesta parkiranja, morala je platila kaznu 99 eura.

– Da sam parkirala nasred ulice, bolje bih prošla – napisala je zaprepaštena Vidušin.

Cijene parkinga u gradovima nakon uvođenja eura odletjele su u nebo. Tako je u Dubrovniku najskuplji sat parkiranja 6,6 eura, u Poreču 2 eura, u Rovinju 2 eura, u Šibeniku 2 eura, u Zagrebu 1,6 eura, a u Puli respektabilnih 4 eura.

Javno striženje ovaca, odnosno stanovnika mnogih mjesta, opravdava se namjerom da se rastereti promet u središtima gradova. Ne radi se tu ni o kakvom rasterećenju prometa u središtima gradova, rasterećenju gužvi koje su i dalje nesnosne, već je to čisto, legalno punjenje gradskog proračuna na jedan bezočan, nekreativan i mangupski način.

A samo dvanaest kilometara od Pule, u gradu čiji je aktualni gradonačelnik za svoga mandata višestruko podigao cijene parkinga s naslijeđenih 4 kune po satu iz vremena prethodne IDS-ove vlasti, na nevjerojatnih 4 eura (30 kuna) po satu u središtu grada…, dakle, na samo dvanaest kilometara od Pule u jednom drugom istarskom mjestu – susjednom Vodnjanu, novi je gradonačelnik, upravo obrnuto, dolaskom na vlast, ukinuo postojeću naplatu parkinga u cijelom gradu.

Zvuči nevjerojatno. Turistički grad u kojemu je parking besplatan, i to usred turističke sezone.

Prekrasan mediteranski gradić s jednim od najljepših gradskih trgova u Istri, subotom uvečer, usred turističke sezone, ne djeluje osobito prenapučen automobilima. Nema gužve u središtu gradske jezgre, sve je nekako po mjeri čovjeka.

Besplatan parking izvan mjesta je dupkom pun, nitko više ne parkira automobile po nogostupima, u zbijenim, uskim uličicama, jer su sva parkirna mjesta besplatna (ulaz u gradski muzej, smješten u palači Bettica iz 14. stoljeća, također je besplatan).

Politika korištenja javnog prostora za dobrobit domicilnog stanovništva hrabra je gesta, neizvještačen politički potez, čista avangarda poput Picassove Guernice, u usporedbi s podivljalim kapitalizmom tranzicijskog tipa, koji prečesto postaje standard upravljanja hrvatskim gradovima, u kojima se naplata parkinga doživljava kao nešto neupitno, Bogom dano, kao zlatni standard vođenja grada.

Vodnjan je tu iznimka. Diskretna rasvjeta, duge, uske ulice slijevaju se prema gradskom trgu. S balkona renesansnih kamenih višekatnica prelijevaju se boje cvjetova pelargonija, koje se ovdje zovu ”đirani”.

U centru grada, sve do navečer, otvorena je samoposluga, s jeftinim sokovima, sladoledom, sendvičima… Ali ni na terasi kafića nije preskupo. Espresso je nevjerojatnih 1,2 eura, a kuglica sladoleda ugodnih 1,6 eura.

I parking naravno besplatan, ljeti, zimi, radnim danom, nedjeljom i praznicima… Kao u neka prošla vremena… Ili kao u budućnosti. Zašto ne?

Moguće da ovim svijetlim primjerom Vodnjana krenu i drugi hrvatski gradovi. Na predstojećim lokalnim izborima i predizbornim obećanjima raznih pretendenata za gradonačelnička mjesta, obećati potencijalnim biračima ukinuće plaćanja parkinga ima nevjerojatan, neslućeni potencijal. Samo se toga još nitko nije dosjetio, ali ne znači i da neće. Nadajmo se, barem.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Hrvatska iznad Hrvata
     Premještanje kreveta
     Cirkus! Kakav dobar cirkus! Točno u srijedu
     Priča koja nikada nije ispričana
     Inkvizicija u školama: zašto smeta ženski spolni organ?
     Imamo Zakon o hrvatskom jeziku!
     Jebeni igrač
     Debeli dječak
     Tramvaj zvan čežnja
     Pet koncerata srpske turbofolk pjevačice u zagrebačkoj Areni

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1