autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

GOTOVO JE! Neka nam dragi Bog pomogne…

AUTOR: Svjetlana Hribar / 13.02.2023.

Svjetlana Hribar

Let 3 pobijedio je na Dori s pjesmom ”Mama ŠČ” – vijest se munjevito proširila medijskim i društvenim mrežama u Hrvatskoj te ponukala i one koji ne prate ovakva događanja – da ih potraže na internetu.

Nije prošlo ni sat vremena, a nacija se podijelila u one koji podržavaju i one koji su protiv Leta 3, a sve u slavu Eurosong natjecanja u Liverpoolu.

Osobno, niti sam veliki poznavatelj, a niti gorljivi fan Leta 3, ali iz onoga što znam o povijesti i radu najpoznatijeg riječkog banda, i na glazbenoj sceni i u kazalištu – moram reći da izuzetno cijenim frontmena Zorana Prodanovića Prlju i bas-gitarista Damira Martinovića Mrleta, kao vrhunske profesionalce.

Mrle i Prlja osnivači su benda koji je startao početkom 1986. godine kao Let 2 i vrlo brzo promijenio ime u Let 3, oduševljavajući publiku istim onim čime oduševljava i danas: jedinstvenim glazbeno-scenskim kvalitetom. I uvijek novim, svježim (iako naoko istim) krošeom u bradu javnosti.

Da to nije lako i da to baš ne može svatko, jasno je danas, kad je iza njih (i nas) iskustvo od skoro četiri burna desetljeća na rock sceni, za koje vrijeme su Prlja i Mrle (uz prateće članove banda koji se mijenjaju) postali ne samo atrakcija već i riječka rock baština.

Unatoč činjenici da svaki njihov album i performans obiluje provokacijama koje nekad i ne prolaze baš glatko kod konzervativne, neinformirane ili loše obrazovane publike, Let 3 dobitnik je – osim diskografskih – uglednih kazališnih nagrada pa i Nagrade Grada Rijeke. Što znači da su Letovci – priznati riječki brend!

Onima koje brine kako će ”Mama ŠČ” biti primljena na Eurosongu, moram odmah reći da to Prlju i Mrleta – uopće ne brine. Oni će, kao i na svojim turnejama krajem osamdesetih po Sloveniji, Austriji, Francuskoj, Italiji, Mađarskoj, Španjolskoj, Grčkoj i Alžiru, raditi svoj posao na svoj način, a s obzirom na recepciju njihove glazbe i performansa koji idu uz nju – uvijek će biti onih ZA kao i onih PROTIV.

Sjetimo se, uostalom, albuma pod naslovom “Bombardiranje Srbije i Čačka” koji je objavljen 2005. – kao unikatan spoj naizgled nespojivog – rocka, etna, narodnjaka, trasha, ex-YU sweetpopa osamdesetih, elektronike i metala. Kad su se Prlja i Mrle u spotu pojavili u srpskim narodnim nošnjama i opancima, pa k tomu i s brnjicama na spolovilu izazvalo je to buru reakcija u dijelu hrvatske i srpske publike. Naravno, s različitim povodima, jer su polazišta suprotna. Ali je bijesna reakcija bila ista.

A to da nitko nije imun na provokaciju, dokazuje i politička reakcija na jednu izvedbu Leta 3 u Rijeci, kada su u završnici pjesme okrenuli leđa publici pokazujući gole stražnjice u koje je bio zataknut cvijet, a iz kojeg se potom – izvio nekakav dim…

Zapravo, tijekom tri i pol desetljeća svojeg djelovanja na rock i punk sceni, Letovci nema koga nisu provocirali. A uvrijeđeni su uvijek bili oni koji nisu dorasli njihovom nivou zabave, a koju provode – mrtvo ozbiljnih lica.

Po tome me, iako u drugom mediju, jako podsjećaju na Monty Pythonovce, koji također nisu bili humor za svakoga, ali su baš zato imali svoje potpuno odane fanove. I kao što je u osnovi njihova humora bila izvrsna gluma, tako je u osnovi izvedbi Letovaca – žestoka glazba i sjajan performans.

Uostalom, Letovci su – uz svoju rock karijeru – imali i izlete u teatar i to ne kao glazbena kulisa, već kao ravnopravni akteri likovima iz grčke tragedije! Redateljski koncept Ivice Buljana, koji je 1996. godine postavio ”Fedru” u Teatru &td, u potpunosti je uključio glazbenike u igru, a Mrle je u Istri (na imanju Blue Moon, pokraj mjesta Hum, gdje je u pastoralnom ugođaju nastajala njihova glazba tih godina) osobno izradio arhaične, drvene instrumente na kojima je u predstavi svirao…

Za svoj doprinos predstavi ”Fedra”, Let 3 je dobio Nagradu hrvatskog glumišta i Porina za najbolju kazališnu glazbu.

Bila sam na dvije turneje ”Fedre” s ansamblom Teatra &TD – na južnoameričkom festivalu u glavnom gradu Venezuele Caracasu, te u Solunu, u godini u kojoj se taj grčki grad pripremao da bude Europska prijestolnica kulture.

Univerzalni glazbeni jezik pridonio je snažnoj komunikaciji s publikom koja je s obožavanjem dočekivala izvođače nakon predstava, a u Caracasu su bili prave zvijezde. Pritom sam svjedočila gotovo asketskom ponašanju članova benda, koji su tijekom cijele južnoameričke turneje bili disciplinirani i točni, svjesni odgovornosti koju nose.

Pritom sam, osim rasnog pjevačkog umijeća, već tad uočila glumački dar Zorana Prodanovića i sjajnu dikciju, kojom je plijenio i kad je – kao šef parade otvaranja EPK u Rijeci 2020. godine (u režiji Dalibora Matanića) – bio pokretač cijelog događanja.

Teško da bi se u Hrvatskoj našao spremniji protagonist ove teške uloge koja je zahtijevala psihofizičku izdržljivost jednog frontmana s iskustvom, pri čemu je Prlja cijelim svojim habitusom živio radničku Rijeku.

Trideset i šest godina karijere, jedanaest albuma, bezbroj koncerata i nagrada – reklo bi se da do danas svi znaju tko su Letovci i da više nikoga ne mogu iznenaditi.

Ali oni ne odustaju – evo ih na Dori, gdje na crveni tepih dolaze zelenim traktorom!

Teško je reći što je navelo Mrleta i Prlju da prijave svoju najnoviju pjesmu za Doru i pojave se na sceni u konkurenciji s nizom lakoglazbenih pjesmuljaka, pogotovo što iz cijele njihove karijere izbija protest protiv takve glazbe i pripadajućih joj festivala.

Mrle kaže da su to učinili iz puke dosade, što je tipična izjava za njega – kao: Šab me gabri za vas i vašu Doru!

Ali nije teško shvatiti da je i ova odluka samo još jedna provokacija, kojom iskazuju svoj odnos prema stvarnosti. Uostalom, u jednom podkastu Mrle i kaže da nastup na Dori posvećuje ”sedamdeset i jednom saborskom zastupniku koji je glasao za povećanje svoje saborske plaće, ali protiv povećanja koeficijenta slobodnih umjetnika”. Budući i sam pripada toj kategoriji, Mrle zna da je mirovina člana Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika – 1.800 kuna ili 240 eura…

Dakle, Mama ŠČ jest antiratna pjesma koja doslovno govori o psihopatima koji vode svijet u rat. Ali to je ujedno i kritika naše stvarnosti u kojoj je plasman na Eurosongu pitanje života ili smrti!

Štoviše, Čelična Lady Hrvatske televizije, Ksenija Urličić, nakon glasanja u Opatiji, katastrofično izjavljuje: ”Gotovo je! Neka nam dragi Bog pomogne…”

Našu zabrinutu populaciju manje brine što u Hrvatskoj nema dovoljno antibiotika za djecu, ili što nas je inflacija uvođenjem eura dovela na rub egzistencije, a poskupljenja energenata se tek najavljuju. Pa ako ove godine uspijemo spojiti kraj s krajem i ne budemo sjedili u hladnim stanovima – sljedeće već teško da će biti tako.

Ali najveći hrvatski problem, trenutno je što će misliti svijet i kako ćemo u Liverpoolu objasniti što je to ŠČ!

Da, što znače ta dva slova? – pitali su Prlju i Mrleta, koji su u svom stilu, vrlo ozbiljnih lica, odgovorili: Ništa!

Kao i mnoge druge riječi, koje se koriste u našem jeziku, a ne znače ništa, i ova će uskoro uči u rječnike s više značenja, imajući pozitivne ili negativne konotacije, ovisno o kontekstu. To će biti doprinos Leta 3 hrvatskom jeziku.

A kako vidimo, riječ se već koristi. Posebno na društvenim mrežama, koje ionako ne barataju velikim fundusom riječi, pa je tamo ŠČ uvelike dobro došla.

I na kraju riječ-dvije o Britaniji, koja je ove godine domaćin Eurosonga. Čujem da je na Otoku – zbog neprimjerenog sadržaja – zabranjena pjesma ”Dalilah” u izvedbi Toma Jonesa. I nije jedina – niz pjesama iz osamdesetih, zabranjeno je iz istih razloga.

Što će britanski puritanci misliti o našim antiratno nastrojenim rockerima u vojničkim šinjelima nježnih boja i brčinama koje se ne mogu odlučiti pripadaju li Hitleru ili Staljinu? Hoće li pristati na provokacije ili će se prepasti providnih kostima i onih raketa na pozornici?

I na kraju, hoće li Letovci korigirati performans? Ili će im – okrenuti gole stražnjice. Ovog puta bez cvijeta. Samo uz plavičasti dim…

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Ujedinilo nas je sjećanje na Valtera Dešpalja i Cellomaniju
     Ne ljutite se na kazalište
     Dubravka Vrgoč: Želim teatar u gradu i grad u teatru
     Rockeri i filharmoničari na dočeku Nove. U čemu je problem?
     Propuštena šansa da se Rijeka i Trst ujednačeno razvijaju
     Quo vadis, HP?
     Treba li se radovati jačanju turizma u Rijeci?
     Tinka Kalajžić i riječki gimnazijalci ne boje se migranata
     U El Shattu se živjelo utopiju
     Ljeto na Kantridi – festival na Morskom prascu

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1