autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Terorizam (Hamasa) se ne može pobijediti vojno

AUTOR: Josip Ćapin / 17.10.2023.

Josip Ćapin

Ponovna eskalacija sukoba između Izraela i Palestinaca, u ovom slučaju Hamasa, organizacije koja vlada Pojasom Gaze, je zapravo nastavak sukoba koji se vodi otkada je osnovana država Izrael.

Izraelsko-palestinski sukob iza sebe ima povijest više ratova, a među njima se odvija, u vremenima odsustva formalnog rata, neprekinuta spirala nasilja koja dodatno razdire i sprječava bilo kakvu normalizaciju odnosa.

Hamas je organizacija koju dio država na svijetu vidi kao terorističku, što je logičan zaključak kada se pogledaju sredstva kojima se ta organizacija služi. No oni nisu isključivo teroristička organizacija. Njihova taktika djeluje kao mješavina terorističkog i konvencionalno-vojnog načina vođenja sukoba. I u tome zapravo leži njihova najveća snaga.

Konvencionalne vojske djeluju po već utvrđenim pravilima ratovanja kojima se bavi ratno pravo. Ratno pravo se aplicira na strane u sukobu, ali i na one neutralne. Glavna svrha ratnog prava je da rat nastoji ograničiti na vojne ciljeve i humanizirati ga u najvećoj mogućoj mjeri, kako bi se izbjegle civilne žrtve, neselektivna razaranja, ali i zaštitili ratni zarobljenici.

Unatoč tome što se ratno pravo u svakom sukobu krši, ono ipak ima utjecaja na strane u sukobu. Da njega nema, nuspojave rata bi vjerojatno bile znatno teže.

Teroristički način vođenja rata se ne može obuhvatiti ratnim pravom. Način na koji se bore terorističke organizacije je asimetričan. Meta terorističkih napada najčešće nisu vojni, već civilni ciljevi. Osim što se želi naštetiti neprijatelju, njime se šalje određena poruka i sije strah.

Terorizam je teško predvidjeti. On je skriven i podmukao, ali ekspresivan kad je na djelu. Na njega je nemoguće odgovoriti konvencionalnim načinom ratovanja jer se teroristički način sukobljavanja ne vodi konvencionalno.

To se može usporediti s nekim sportom. Uzmimo za primjer boks. Boksač u boksačkom meču pokazuje svoje vještine po precizno određenim pravilima. Točno se zna koliko traju runde, kakvi udarci su dopušteni, kakvi nisu, kakvo ponašanje će biti sankcionirano, kakvo ne. U boksu postoje i suci koji su autoriteti te provode ta pravila.

No zamislimo scenarij u kojem jedan od boksača krene kršiti pravila i udarati protivnika, primjerice, nogom ili nekim predmetom, a pri tome se ne obazire i ne prihvaća suca kao autoritet. I najbolji boksač bi tada taj meč vrlo vjerojatno izgubio. Ono što teroristi rade je upravo to. Ne prihvaćaju postavljena pravila. Dvije vojske u sukobu bi bila dva boksača koji boksaju po pravilima.

Hamas, kao svojevrsna mješavina obaju načina vođenja sukoba, uzima prednosti jednog i drugog. Oni su dosegli određeni stupanj vojne organizacije, ali su ga pomiješali s asimetričnošću terorizma. Njihovi su nedavni napadi na izraelske teritorije bili organizirani i provedeni od strane nekog vojnog uma, dok su njihovi načini borbe bili svojstveni terorističkom umu.

U svom slavnom eseju ”Duh terorizma” Jean Baudrillard piše da je terorizam nemoralni odgovor na nemoralnu mondijalizaciju. On je odgovor na hegemonijsku dominaciju Zapada u svijetu koja se rapidno proširila nakon pada komunizma. Isti slučaj bi bio i da je, na primjer, islam, u poziciji hegemona. Tada bi se terorizam okrenuo protiv njega.

Baudrillard polazi od kritike tvrdnje da progres Dobra u svim područjima ljudskog djelovanja znači smanjenje i poraz Zla. On razvoj Zla vidi jednako kao i razvoj Dobra. Oni se razvijaju istom dinamikom.

U tradicionalnom shvaćanju je postojao balans između tih dvaju dijalektičkih polova. No danas se taj balans gubi. Mi danas vjerujemo da je Dobro pobijedilo, da je pozitivnost pobijedila negativnost, izgradnja destrukciju, kultura života kulturu smrti.

Čovjek je nesvjesno upao u zamku asimetričnosti između Dobra i Zla. Iz pozicije u kojoj se nalazi, čovjek je postao potpuno slijep i nespreman na činove simboličkog, a teroristi serviraju upravo simboličke izazove od kojih je smrt najradikalniji i najbolniji. Čovjek, opijen Dobrom, naučio se nositi s većinom problema i kušnji.

Izgrađen je sustav koji želi odsustvo smrti i potpunu pobjedu života. I upravo je tu najranjiviji. Teroristi igraju upravo na tu kartu. Teroristička smrt je martirska i simbolička. Terorist ju želi i ne boji je se. On sukobe vodi upravo u sferi simboličkog, sferi neprekidnih izazova, ponavljanja činova i eskalacije.

Sustavu koji je u potpunosti nespreman i koji je uljuljkan u kulturu i svetost života te želi postići besmrtnost, ovakvi simbolički činovi prijete egzistencijalno. Vlastita smrt, ali i smrt drugih kao simbolički čin je u potpunosti izvan svih mogućih odgovora na koji je sustav spreman. Takav čin izbjegava pravila koja je sustav postavio za obračun sa svojim neprijateljima.

Cilj terorista je uspostaviti pravila u kojima vrijedi smrt za još više smrti. To izgrađeni mehanizam sustava utemeljenog na Dobru potencijalno dovodi do kolapsa. Teroristi žele preopteretiti sistem realnošću simboličke smrti, smrti kojom se sustav okrenut životu ne može služiti. I tu je glavni problem borbe protiv terorizma. Simboličko nasilje vlastite smrti, kojoj često prethodi smrt drugih, ostavlja nemoćnim gotovo savršeni sustav koji se bazira na odnosima snaga.

Zbog toga će Hamas kao vojska vjerojatno izgubiti rat protiv Izraela jer realnost odnosa snaga ide u prilog Izraelu. Međutim, Hamas kao teroristička organizacija ima prednost jer ne prihvaća uspostavljena pravila igre. Dokle god je Hamas kao teroristička organizacija u stanju pretvarati vlastitu smrt u simbol, Izrael ih na konvencionalan način neće poraziti. Isto vrijedi i za druge terorističke organizacije protiv kojih se svijet bori.

Iz tog razloga kopnena invazija Izraela na Pojas Gaze neće polučiti željeni učinak. Ona može usporiti ili onesposobiti djelovanje Hamasa, pogotovo Hamasa kao vojne organizacije, međutim Hamas kao teroristička organizacija će nastaviti postojati, a ako je suditi po podršci i simpatijama koju dobivaju u svijetu, možda i dodatno ojačati.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Praznik političke sentimentalizacije
     Moramo prihvatiti i poslušno slušati što pater Plenković kaže
     U živom smo blatu korupcije, a za vlast u jacuzziju
     Hrvatski građani su u stanju političke predrazboritosti
     Vukovar treba postati grad svrha, a ne biti samo grad žrtva
     Hrvatska politička formula za uspjeh: Kruha, igara i dobra
     Kako je bog lakrdije Zekan prešao na svijetlu stranu HDZ-a
     Prosvjedi u Srbiji: politički jiu-jitsu
     Premijerova ''crvena haringa''
     Dvorske lude danas imaju znanje i mogućnost prevrnuti brvno

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1