autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Utopljenici kao umjetničko djelo: gdje je nestala savjest EU?

AUTOR: Damir Grubiša / 10.05.2019.

damir-grubisaGdje je nestala savjest Europe pred tragedijom migranata, utopljenika u Sredozemlju? Može li se probuditi ta uspavana savjest?

Simbolički, to će buđenje biti prikazano na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu, prestižnoj (i preskupoj) smotri svjetske umjetnosti. U Veneciju je, tako, dotegljen brod – simbol, trup prastare drvene ribarske brodice koja je doživjela brodolom pred Sicilijom i u smrt odvukla 800 žrtava. Trup broda je izvučen s dna, a njegov tragičan teret – žene, djeca i muškarci – završili su  na stolovima prosekture.

I tu su nastale one ganutljive priče koje su nagnale talijanske umjetnike da ovaj relikt, ovu poderotinu uzmu kao predložak za svoju umjetničku i humanu poruku. Doktorica Cristina Cattaneo vodila je ekipu forenzičara koji su nastojali utvrditi identitet svake od osam stotina žrtava izgubljen u anonimnosti migrantske sudbine.

Gdje je nestala savjest Europe pred tragedijom migranata, utopljenika u Sredozemlju? Može li se probuditi ta uspavana savjest? Simbolički, to će buđenje biti prikazano na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu, prestižnoj (i preskupoj) smotri svjetske umjetnosti. U Veneciju je, tako, dotegljen brod – simbol, trup drvene ribarske brodice koja je doživjela brodolom pred Sicilijom i u smrt odvukla 800 žrtava

Nije mogla sakriti tugu pričajući o jedinim dokumentima koje su našli kod dva dječaka: jedan je bio iskaznica neke biblioteke negdje u Africi, drugi je bio školska svjedodžba ušivena u postavu vjetrovke; taj je slučaj obišao svjetske medije. Treći je slučaj također paradigmatičan: jedan je od dječaka – utopljenika sa sobom ponio grudu svoje zemlje, negdje u Africi, u plastičnoj vrećici, također ušivenoj u postavu.

Sve će to biti izloženo u Veneciji, u koju se sjatila elita svjetske umjetnosti, gdje je i hrvatska ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek otvorila hrvatski paviljon. Tko zna hoće li tu svjetsku elitu ovaj čin konceptualne umjetnosti, izlaganje ove tragične olupine, dirnuti i potaknuti na razmišljanje?

Na Sredozemlju, na kojem više nema pomorske solidarnosti, a obalske zemlje su odustale od pomaganja unesrećenima na moru, samo ove godine utopila se jedna od tri osobe koje su potražile spas u Europi. Novi alarm s takvom porukom šalje UNHCR, koji evidentira 422 utopljenika samo u ova prva četiri mjeseca 2019.

Okrutna politika zemalja EU koja je prekinula sve operacije pomaganja ostvaruje svoje ciljeve fizičkom eliminacijom migranata u brodolomima, a nevladine organizacije su spriječene vojnim i policijskim mjerama – od zapljene brodova do hapšenja aktivista zbog ”poticanja ilegalnih migracija”, kako je to provedeno direktivama talijanskog Ministarstva unutarnjih poslova, na čijem čelu je Matteo Salvini, politički vođa Lige s ambicijom europskog suverenističkog lidera.

Talijanski ministar, jaki čovjek ovog ”režima” kako ga nazivaju opozicionari, cinično upućuje migrante da se vrate u libijske luke odakle su isplovili. Ali libijske obalne straže više nema – mnogi su pokušali satelitskim telefonima i drugim sredstvima doći do komande libijske obalske straže, ali se oni, gle čuda, uopće ne javljaju!

A dok se u Libiji razbuktava građanski rat, tko se može usuditi da proglasi libijske luke ”sigurnim utočištem”? U medijima kolaju stravične priče iz libijskih koncentracijskih logora u kojima su smještene izbjeglice koje se spremaju na ukrcavanje za Europu, žrtve krijumčara koji zarađuju na toj ljudskoj bijedi, ucjenjivača i silovatelja, nasilnika svih boja koji teroriziraju logoraše, koji su spremni čak i to podnijeti ako im se ukaže minimalna perspektiva bijega iz pakla.

Na Sredozemlju, na kojem više nema pomorske solidarnosti, a obalske zemlje su odustale od pomaganja unesrećenima na moru, samo ove godine utopila se jedna od tri osobe koje su potražile spas u Europi, a novi alarm šalje UNHCR, koji evidentira 422 utopljenika samo u ova prva četiri mjeseca 2019.

Svoj apel je poslao talijanskoj i svjetskoj javnosti i jedan od najangažiranijih intelektualaca u vrijeme kada se intelektualci okreću propitivanju smisla Europe pred europske parlamentarne izbore. Roberto Saviano, pisac slavne ”Gomore”, romana o napuljskoj Camorri,  poslao je svoj apel knjigom ”Na moru ne postoje taksiji”.

Reakcija je to na riječi drugog potpredsjednika talijanske vlade Luigija di Maija, populista i demagoga koji sa Salvinijem vodi Italiju u neizvjesnu budućnost, a koji je izjavio: ”Tko plaća ove taksije na Mediteranu? I zašto to čini?”

Naravno, Di Maio je pritom mislio baš na nevladine organizacije koje pomažu unesrećenima i odazivaju se pozivima za pomoć, sugerirajući postojanje svjetske zavjere protiv Europe.

Ali na otvorenom moru nema taksija, nema nikoga koga se može pozvati u pomoć. I takav slogan, koji se vrti u javnosti, ide ruku pod ruku s drugim sloganima koje lansira rasistička i ksenofobična Liga Mattea Salvinija: ”Talijani prije svega” i ”Obranimo naše granice”.

U budućnosti, kaže Saviano u svojoj knjizi, istraživači će, nalazeći na hiljade i hiljade ljudskih kostura i brodskih olupina, pomisliti da su se ovdje vodili krvavi ratovi na moru.

No sudbina ovih migranata 21. stoljeća neodoljivo podsjeća na jedan historijski deja vu: ovih dana je u Rijeci, na Međunarodnom festivalu malih scena, prikazana i drama ”Putovanje izgubljenih” bečkog teatra Theater in der Josefstadt, redatelja Janusza Kice, koja prikazuje tragičnu sudbinu broda ”St. Louis”, koji 1939. isplovljava iz Hamburga s tovarom od 900 Židova koji traže spas iz nacističke Njemačke.

Svoj apel je knjigom ”Na moru ne postoje taksiji” talijanskoj i svjetskoj javnosti poslao i jedan od najangažiranijih intelektualaca – Roberto Saviano, pisac slavne ”Gomore”, romana o napuljskoj Camorri, u vrijeme kada se intelektualci okreću propitivanju smisla Europe pred europske parlamentarne izbore

Brod luta od luke do luke, da bi se na kraju vratio u Hamburg jer nitko, od Kube, preko Kanade, sve do SAD-a, neće te migrante.

Austrijski glumci se u posljednjoj sceni, nakon prikaza ljudskih drama putnika tog ukletog broda, samoubojstava iz očaja, pojavljuju na sceni s narančastim pojasevima za spasavanje, baš kao na mnogim fotografijama spašenih migranata iz 21. stoljeća, stisnuti jedan uz drugoga, ali ovoga puta, na sceni, u nijemoj poruci tragedije ovoga stoljeća i ovih Europljana koji brzo zaboravljaju.

Impresivna predstava, koju je selektor festivala Bojan Munjin uspio dovesti u Rijeku, na prvo međunarodno gostovanje nakon četrdeset izvedenih predstava u samom Beču, za osvježenje povijesne memorije o holokaustu i odgovornosti svih onih koji su oči zatvarali pred nadolazećom tragedijom. Povijest se, izgleda, i ovoga puta, kao i mnogo puta dosad, u ovom globalnom kaosu ponavlja kao farsa.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Karnevalski kič ocvale monarhije
     Je li doista Zapad obećao da se NATO neće širiti na Istok?
     Nemoć Europske unije pred stradanjem Ukrajine
     Korak pred nuklearnu katastrofu
     Ukrajina, godinu dana kasnije
     Hrvatska, kao i EU, boluje od endemskog virusa korupcije
     Pogrešni način uvođenja eura. Vlada mora smanjiti PDV!
     Kako da se odužimo Sloveniji?
     Politika (ni)je korupcija: slučaj Europskog parlamenta
     U Schengenu: Hrvatska sada mora iskazati svoj europeizam

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1