autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Subverzivni referendum za opoziv međunarodnog priznanja Hrvatske!

AUTOR: Damir Grubiša / 11.06.2018.

damir-grubisaGlobalni kaos, koji je najviši stupanj globalnog nereda kao drugog lica globalizacije u 21. stoljeću, hrani se umnogome lokalnim doprinosom u skladu s mantrom globalizacije koja glasi ”Misli globalno, djeluj lokalno”.

Tome pridonosi i oskudna kvaliteta političkih vođa, kriza političkih partija, ignorancija političara na svim razinama, nedostatak senzibiliteta za ”opće dobro”, opća privatizacija i korupcija na svim razinama.

Sve to spada u patologiju politike, koja nije samo singularia tantum već se sastoji od cijele lepeze političkih patologija: od demagogije, političke hipokrizije, manipulacije, korupcije, verbalnog nasilja, paranoje – sve do uporabe nasilja za osvajanje i održavanje vlasti.

Na lokalnoj razini događaju se slični procesi kao i na globalnoj: proizvodnja dezinformacije, verbalna agresija, medijska manipulacija s jedne strane, a s druge nesposobnost obnašatelja javnih funkcija da u tom kaosu zaustave ogromnu količinu bezumlja kojom se hrani taj globalni nered koji prijeti postati globalnim kaosom.

U projektu koji se prodaje kao rezultat ”građanske inicijative” u biti je riječ o deprivaciji zastupnika nacionalnih manjina najvažnijih prerogativa parlamentarne demokracije i njihovo svođenje, ne samo kvantitativno s 8 na 6 već i kvalitativno, na fikuse bez prava odlučivanja o najvažnijim prerogativima parlamenta – o povjerenju vladi i o glasovanju o proračunu

Jedan od eklatantnih primjera za to je i najavljeni referendum u Hrvatskoj, maskiran pod krinkom reforme političkog sustava, koji pod fasadom smanjenja broja parlamentarnih predstavnika sa 150 na 120 zapravo bitno reducira politička prava nacionalnih manjina u Hrvatskoj.

U tom projektu koji se prodaje kao rezultat ”građanske inicijative” u biti je riječ o deprivaciji zastupnika nacionalnih manjina najvažnijih prerogativa parlamentarne demokracije i njihovo svođenje, ne samo kvantitativno s 8 na 6 već i kvalitativno, na fikuse bez prava odlučivanja o najvažnijim prerogativima parlamenta – o povjerenju vladi i o glasovanju o proračunu.

Ova se najavljena ”reforma” plasira u medijima kao čin direktne demokracije u provedbi načela demokratske vladavine kakvu elaborira Venecijanska komisija.

Međutim, i to je već jedna od fake news, lažnih vijesti, izvrtanje logike i zdravog razuma i atak na gole činjenice. Pritom se, kao i u svim populističkim projektima, ta inicijativa prikazuje kao izraz volje naroda – u ovom slučaju shvaćenog ne kao demos, već kao etnos – protiv političkih elita, kakve god one bile.

Političke elite u ovom slučaju, one na vlasti, reagiraju slabašno na taj populistički atak na nacionalne manjine u Hrvatskoj, koje bi realizacijom ove inicijative bile segregirane i stjerane u geto, što je samo prvi korak u njihovoj političkoj, a i stvarnoj eliminaciji, kako to povijest nažalost pokazuje.

Slabašni glasovi dolaze i iz redova hrvatskih konstitucionalista, koji bi trebali u prvom redu prosvijetliti javnost o dalekosežnim implikacijama takve inicijative takozvanih građana – jer u ovom slučaju to i nisu ”građani”, jer pojam građanstva podrazumijeva jednakost svih pripadnika političke zajednica, već nacionalnih tribuna koji se koriste fasadom građanstva, a u biti promiču podjelu društva na vođe i podanike, odnosno sljedbenike.

Ova će inicijativa, prođe li formalni prag prikupljenih potpisa, morati proći kroz prosudbu Ustavnog suda.

Političke elite u ovom slučaju, one na vlasti, reagiraju slabašno na taj populistički atak na nacionalne manjine u Hrvatskoj, koje bi realizacijom ove inicijative bile segregirane i stjerane u geto, što je samo prvi korak u njihovoj političkoj, a i stvarnoj eliminaciji, kako to povijest nažalost pokazuje

No formalno-pravna logika, koja se svodi na gramatičku i logičku interpretaciju pravnih propisa, a zapostavlja teleološku i kontekstualnu interpretaciju, može izroditi i groteskne zaključke uzmemo li u obzir da je, kako kažu i sami pravni teoretičari, ”pravna znanost savršena pobjeda znanosti nad zdravim razumom”.

Ovdje se radi o drugom pitanju: pravo nacionalnih manjina u Hrvatskoj da imaju predstavnike u parlamentu nije dio apstraktnih ustavnih principa koji se mogu interpretirati na ovaj ili onaj način. Ovdje nije riječ samo o neustavnosti mjera koje se predlažu u ovoj referendumskoj inicijativi koja bi trebala kulminirati promjenom ustava na juriš izmanipulirane ”volje naroda”.

Naravno, ova bi promjena morala biti ostvarena dvotrećinskom promjenom Ustava u Saboru, što znači da bi se političke partije, a u prvom redu vladajuća stranka na vlasti, morale konačno izjasniti o tome što misle o ovome ”događanju naroda” na hrvatski način.

Riječ je, dakle, o eklatantnoj nekonstitucionalnosti ovoga prijedloga, gdje pod konstitucionalnosti mislimo proces konstituiranja političke zajednice koja se ne konstituira samo Ustavom, već je, kako kaže jedan od najznačajnijih suvremenih politologa Giovanni Sartori, plod i mnoštva drugih ”društvenih ugovora”, pisane i nepisane političke kulture, običaja i drugih konstitutivnih dokumenata.

Jer ”konstituirati” znači ustanoviti, uspostaviti, izgraditi, etablirati, a ne samo napisati ustav, što je i razlika između pisanog i stvarnog ustava.

U ovom našem slučaju jedan od bitnih konstitutivnih akata Republike Hrvatske je dokument koji je donesen na inicijativu, pa i pritisak međunarodne zajednice, otjelovljene u Europskoj zajednici koja je postavila diskriminatorni ustav za priznanje Hrvatske kao samostalne, neovisne države prigodom njezinog formiranja.

Podsjetimo se na taj proces: uvjet EZ-a za priznanje Hrvatske bilo je baš očitovanje volje za poštovanjem ljudskih prava i prava etničkih zajednica u Hrvatskoj. Hrvatska je taj zahtjev pokušala zadovoljiti usvajanjem jedne posebne saborske deklaracije, ali je ona ocijenjena kao nedostatna.

Stoga je Hrvatska bila upućena na popravni ispit i morala je, uz konzultaciju i pomoć baš te međunarodne zajednice, usvojiti Ustavni zakon o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Republici Hrvatskoj.

Želimo li primijeniti na ovaj slučaj formalno-pravnu logiku, mogli bismo doći i do bizarnog zaključka da bi uspjeh ove referendumske inicijative mogao imati za posljedicu, budući da se radi o konstitutivnom aktu na kojem se temeljila odluka o međunarodnom priznanju Hrvatske, opoziv i međunarodnog priznanja Hrvatske!

Da nije donesen taj konstitutivni akt, Hrvatsku ne bi bila priznata tadašnja EZ-a, današnja Europska unija. A u tom Ustavnom zakonu expressis verbis piše da pripadnici etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina imaju pravo na zastupljenost razmjerno svom udjelu u ukupnom stanovništvu (ako imaju više od 8% sudjelovanja u ukupnom stanovništvu), a oni pripadnici nacionalnih zajednica ili manjina čiji je udio manji od 8% ”imaju pravo izabrati ukupno pet zastupnika u Sabor” (članak 18 rečenog Ustavnog zakona).

Želimo li primijeniti na ovaj slučaj formalno-pravnu logiku, mogli bismo doći i do bizarnog zaključka da bi uspjeh ove referendumske inicijative mogao imati za posljedicu, budući da se radi o konstitutivnom aktu na kojem se temeljila odluka o međunarodnom priznanju Hrvatske, opoziv i međunarodnog priznanja Hrvatske!

Naravno, to je samo krajnja hipotetska logička implikacija, ali dovoljna kao poticaj za naše političare, pa i za Predsjednicu Republike, da razmisle pažljivije o svojim riječima kada daju eksplicitnu ili implicitnu podršku toj ”narodnoj”, a zapravo populističkoj i nacionalističkoj destrukciji političkog sustava Hrvatske.

To istovremeno znači da je ova referendumska inicijativa duboko subverzivna prema Hrvatskoj kao samostalnoj, neovisnoj i suverenoj državi – dakle, antidržavna i antihrvatska.

O tome bi morali voditi računa i političari i njihove organizacije koje se kite nazivima demokracije u svojem imenu i na vrijeme upozoriti javnost.

Još tekstova ovog autora:

     Karnevalski kič ocvale monarhije
     Je li doista Zapad obećao da se NATO neće širiti na Istok?
     Nemoć Europske unije pred stradanjem Ukrajine
     Korak pred nuklearnu katastrofu
     Ukrajina, godinu dana kasnije
     Hrvatska, kao i EU, boluje od endemskog virusa korupcije
     Pogrešni način uvođenja eura. Vlada mora smanjiti PDV!
     Kako da se odužimo Sloveniji?
     Politika (ni)je korupcija: slučaj Europskog parlamenta
     U Schengenu: Hrvatska sada mora iskazati svoj europeizam

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1