autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Potraga za legitimnim političkim predstavnicima Hrvata u BiH

AUTOR: Ivan Markešić / 28.07.2021.
Ivan Markešić

Ivan Markešić

Najnoviji prijedlog izmjena Izbornog zakona BiH koji su bosanskohercegovačkoj javnosti, a time zacijelo i Hrvatima u BiH i onima s dvojnim državljanstvom diljem bijeloga svijeta ponudili predstavnici najmnogoljudnije hrvatske stranke u BiH, sasvim bjelodano potvrđuje da toj stranačkoj čeljadi nisu bitni Hrvati u Bosni i Hercegovini niti njihova potpuna zastupljenost u izboru tako željenih ”legitimnih” predstavnika, nego im je najvažnije kako se domaći dugovječnog ”legitimnog” predstavljanja tih ljudi, bez obzira na to imaju li oni pravo birati ih ili ne.

A da je to tako, vidi se i po predlaganju izbornih ad hoc područja A, B i C. Ona bjelodano svjedoče da će jedino Hrvati s područja Federacije BiH imati pravo sudjelovati u izboru ”iskonskih” hrvatskih predstavnika na svim razinama vlasti u BiH.

Za trenutne hrvatske ”legitimne” predstavnike, a to su isključivo narodni poslanici s HDZ-ovom iskaznicom, Republika Srpska kao i Distrikt Brčko su zasebna, izdvojena, izgraničena područja u koja se ne smije dirati i s kojih tamošnji Hrvati nemaju nikakvih prava birati ”legitimne”, ”iskonske” predstavnike Hrvata u vladajućim strukturama njihove domovine Bosne i Hercegovine.

Republika Srpska, u kojoj još uvijek obitavaju malobrojni, stari i nemoćni, potomci nekada veoma vitalne hrvatske populacije, posebno na području Banjolučke biskupije i Bosanske Posavine, za hrvatsku političku kastu je područje koje, zapravo, i ne postoji. A to znači da i Hrvati koji su se zatekli na tome području zapravo i ne postoje.

Prošle nedjelje, 25. srpnja, kada su prognani Briševčani obilježavali obljetnicu pokolja svojih najbližih, u Briševu nije bilo nikoga od predstavnika hrvatskih stožernih i manje stožernih političkih stranaka iz Bosne i Hercegovine. Ni predstavnika braniteljskih udruga. Nitko

A da je to upravo tako, a to znači da je govor o bosanskim Hrvatima na području Bosanske krajine i Bosanske Posavine govor ni o kome i ni o čemu, potvrđuje i ovogodišnje obilježavanje tragedije koja se dogodila s 24. na 25. srpnja 1992. godine u mjestu Briševu, selu između Prijedora i Sanskoga Mosta, u selu u kojemu danas ni ptice više nemaju kome pjevati, u selu u kojemu je prije rata živjelo oko 400 Hrvata.

Tih vrelih srpanjskih dana srpske snage, pripadnici 5. kozaračke brigade i 6. krajiške brigade Vojske Republike Srpske, ubile su 67 Hrvata. Nedužnih ljudi, civila. Čime je Briševo – kako reče župnik Ljevak – za Hrvate katolike najstradalnije mjesto, mjesto u kojem je u posljednjem ratu u BiH (1991.-1995). stradalo najviše Hrvata.

Na nižoj brojčanoj razini, riječ je o genocidu, o smislenom, namjernom istrebljenju jedne etničke skupine s određenog područja.

Slično kao što je Rama za Hrvate bila najstradalnije mjesto u Drugom svjetskom ratu, mjesto u kojemu je stradalo najviše Hrvata uopće. I taj ramski pokolj prof. dr. Ivo Goldstein u svome tekstu ”Rama 1942. – tragedija jednog mikrokozmosa” u knjizi ”Rama 1942.” (Rama-Šćit, 2014.) nazvao je jedinim mogućim imenom ”genocid”. A to se dogodilo i u Briševu.

Kao što za ramski zločin nitko nikada nije odgovarao, tako nije i neće odgovarati ni za briševski.

Stječe se dojam da – kada je riječ o ”najnovijem” briševskom zločinu – uglednicima u hrvatskim političkim strankama, i onima u Republici Srpskoj i onima u Federaciji BiH, uopće nije bilo važno da se ti zločini procesuiraju, da se krivci pronađu i kazne, a o čemu su prošle nedjelje reporterima BHRT-a zborili preživjeli Briševčani Dragan Dizdarević i Zdravko Marijan, predsjednik Udruženja ”Briševo”.

Uostalom, i sam se pitam, a zašto bi im to i bilo važno, jer je to područje još u Daytonu, davne 1995. godine, prepušteno da bude ”od posebne demografske skrbi” Republike Srpske.

Prošle nedjelje, 25. srpnja, kada su prognani Briševčani obilježavali obljetnicu pokolja svojih najbližih, u Briševu nije bilo nikoga od predstavnika hrvatskih stožernih i manje stožernih političkih stranaka iz Bosne i Hercegovine. Ni predstavnika braniteljskih udruga. Nitko od njih nije došao pokazati barem trunku empatije za stradanje nedužno ubijenih sunarodnjaka i tom prigodom, makar i s gotovo tridesetogodišnjim zakašnjenjem iskazati sućut najbližoj rodbini ubijenih.

A njih, koji su toga dana došli kako bi iskazali ljubav prema svojim najbližim, a nikako mržnju prema njihovim ubojicama, bilo je oko 200 (riječima: dvije stotine). I ove godine ostali su razočarani da im nitko od ”legitimnih” nije došao.

Ipak, ti prognani ljudi nisu bili sami. S njima su bili neumorni biskup Franjo Komarica i župnik Boris Ljevak.

Kao i uvijek do sada, biskup Komarica je, unatoč stradanju i počinjenom zlu, govorio o tome kako zločin ne treba zaboraviti, ali ga ne treba ni politizirati. Iako nitko nije tražio oprost od tih ljudi niti je bilo tko iskazivao volju za pomirenjem s njima, dobrohotni biskup Komarica okupljene je pozvao na praštanje i pomirenje.

Međutim, ako taj dan nije mogao doći nitko od hrvatskih braniteljskih udruga, došli su predstavnici udruge čiji su članovi prošli istu kalvariju kao i briševski. Došli su predstavnici bošnjačke udruge ”Koraci mira” iz Odžaka na čelu s Nihadom Alićem. I, HVALA mu.

Zanimljivo, ove godine je obilježavanju ove tragedije prisustvovao i generalni konzul Republike Hrvatske u Banjoj Luci Zoran Piličić. HVALA i njemu. Konačno da je došao netko od hrvatskih vlasti.

Pitanje je, međutim, je li došao po preporuci i znanju trenutnoga ministra europskih i vanjskih poslova Grlića Radmana ili je, pak, kao rođeni Banjolučanin, došao ”na svoju ruku”, zbog svoje savjesti, za što bi – ako se to ne uklapa u politiku dobrosusjedskih odnosa Vlade RH i Republike Srpske – mogao i disciplinski odgovarati.

Naravno, nakon obilježavanja ove, ali i drugih obljetnica stradanja hrvatskoga naroda u BiH, postavlja se jedno nimalo lagano pitanje: komu je u hrvatskome bosanskohercegovačkom korpusu dano pravo, ili tko si je uzeo pravo odlučivati o tome koje su žrtve vrijednije, legitimnije, o tome na kojim će obilježavanjima biti najviši državni, entitetski, općinski i stranački predstavnici, a na kojima neće biti ama baš nikoga od gore spomenutih?

Za trenutne hrvatske ”legitimne” predstavnike, a to su isključivo narodni poslanici s HDZ-ovom iskaznicom, Republika Srpska kao i Distrikt Brčko su zasebna, izdvojena, izgraničena područja u koja se ne smije dirati i s kojih tamošnji Hrvati nemaju nikakvih prava birati ”legitimne”, ”iskonske” predstavnike Hrvata u vladajućim strukturama njihove domovine Bosne i Hercegovine

A kako su mjesta u kojima su živjeli bosanski Hrvati bila za mnoge kriva mjesta boravka – a kako vidimo i jesu kriva mjesta – ne treba nikoga čuditi da su i stradali. To je prema shvaćanju mnogih u tome vremenu bilo i za očekivati. Nije se moglo spriječiti. Reći će, njihova žrtva zalog je za našu svijetlu ”legitimnu” budućnost.

Također, svjedoci smo da ”legitimni” politički predstavnici Hrvata u BiH veću pozornost posvećuju obilježavanjima stradanja Hrvata od pripadnika Armije BiH negoli obilježavanju stradanja Hrvata od pripadnika Vojske Republike Srpske.

Zasigurno ni u jednom izvješću iz Briševa nismo pročitali, a zasigurno nećemo ni pročitati rečenicu koja se gotovo u cijelosti ponavlja u svim izvješćima s obilježavanja stradanja Hrvata od Armije BiH: ”Obilježavanju stradanja 67 briševskih žrtava, najvećem pojedinačnom stradanju Hrvata u ratu u BiH (1991.-1995.) nazočili su predstavnici braniteljskih udruga HVO-a, kulturnog i vjerskog života toga kraja, predstavnici Oružanih snaga BiH i stranaka Hrvatskog narodnog sabora BiH te dužnosnici zakonodavne i izvršne vlasti svih razina u Bosni i Hercegovini, koje je predvodio predsjednik Hrvatskog narodnog sabora i HDZ-a BiH”.

Ne, ne, to se nije dogodilo. I to se, zahvaljujući čuvarima hrvatsko-srpskoga mira u BiH, neće nikada ni dogoditi.

A neće se dogoditi, jer je zahvaljujući politici aktualnih ”legitimnih” političkih predstavnika, hrvatski narod u BiH podijeljen unutar sebe: na Bosance – kao manje vrijednije, katoličkije, nacionalno me(h)kše, ekonomski siromašnije i izrabljivanije, i Hercegovce – kao više vrijednije, nacionalno osvještenije, ekonomski snažnije zbog čega ih i posjećuju ne samo Gospa nego i hrvatski bjegunci, čime zapadna Hercegovina postaje ne samo mjesto ukazanja nadnaravnih osoba nego i uskočko mjesto, mjesto gdje se – bježeći od nepravednih režimskih kazni – skrivaju bjegunci slavnih imena i prezimena. Najvažniji su im jataci (zaštitnici, skrbnici) ”legitimni” predstavnici Hrvata u BiH.

Međutim, stara narodna poslovica kaže ”narod je jaka kobila, izdržat će ona i ovo kao što je izdržala i mnoge druge zulume do sada”.

Ako bismo u takvu skupinu narodâ mogli ubrojiti i hrvatski narod u Bosni i Hercegovini – a mislim da bismo mogli i da bismo trebali – onda bi mu u ovoj prigodi vježbanja izdržljivosti u traganju za legitimnim predstavljanjem najbolje odgovaralo da mu njegovi trenutni legitimni predstavnici zapjevaju dječju pjesmu ”Moja kobila Suzy” u izvedbi slavnoga Stjepana Jimmyja Stanića čiji sadržaj možete pogledati i poslušati na ovome linku.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     ''Crkvena šutnja'' u vrijeme Hrvatskoga proljeća (5)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (4)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (3)
     ''Crkvena šutnja'' u vrijeme Hrvatskoga proljeća (2)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (1)
     Ako Svevišnji postoji, ako je i svemoćan, zašto dopušta rat?
     Ima li nade za kršćanske nomade kakav je papa Franjo?
     Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
     Ukidanjem entiteta riješiti hrvatsko pitanje u BiH
     Kako biti vjernik u Crkvi koja ga je napustila?

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1