autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Plácido Domingo u Lisinskom. Aplaudirati ili ga bojkotirati?

AUTOR: Magdalena Maršavelski / 06.11.2022.

Magdalena Maršavelski

”On je planetarno slavan, karizmatičan, jedinstven, ikona operne scene, ekskluzivan gost na najslavnijim opernim pozornicama, umjetnički direktor nekoliko najvećih opernih kuća”, glasi dio najave skorašnjeg koncerta Plácida Dominga, 12. studenoga u zagrebačkoj Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog.

Dakako, on je sve to i još mnogo toga. Kao vrhunski interpret velikog opernog repertoara, srušio je rekord legendarnog Enrica Carusa u broju svečanih otvorenja operne sezone Metropolitana i bio nenadmašni partner najvećih opernih primadona, uključujući i slavom ovjenčanih Renate Tebaldi, Joan Sutherlan i Montserrat Caballé.

U svojim sedamdesetima oduševio je kritičare i publiku briljantnim baritonskim rolama, nakon što je pola stoljeća neprikosnoveno vladao tenorskim repertoarom i svojim je nevjerojatnim stotinu i pedeset rola u više tisuća nastupa obuhvatio bezmalo cjelokupno europsko operno nasljeđe. On je nezaboravni Canio, Cavaradossi, Rodolfo, Rigoletto, Radames, a njegove su interpretacije Otela i Macbetha ocijenjeni nedostižnima.

On sam je kao najbolje izdvojio svoje nastupe u operama ”Ernani” i ”Pagliacci” u milanskoj Scali, ”Giocondi” u Covent Gardenu, ”Simone Boccanegra” u Metropolitanu, ”Samsona i Dalilu” u Operi San Franciska te ”Tosci” u berlinskoj Državnoj operi.

Bio je nezaobilazan sudionik vrhunskih muzičkih svečanosti, zvijezda muzičkih festivala u Salzburgu i Bayreuthu, diljem svijeta popularan nastupima u koncertima ”Tri tenora” s Lucianom Pavarottijem i Joséom Carrerasom te brojnim tradicionalnim novogodišnjim koncertima u Beču. Uz to, manje je poznat kao iskusni dirigent s preko šest stotina izvedbi opera i simfonijskih djela.

Bio je miljenik publike diljem svijeta, obasipan ovacijama i cvijećem, s popunjenim kalendarom nastupa godinama unaprijed. Pjevao je pred papom Benediktom XVI., engleskom kraljicom, američkim predsjednicima. Bio je slavljen, nagrađivan. Bio je mega zvijezda.

I čini se da se sve to srušilo u ljeto 2019. godine, nakon što su ga nekoliko njegovih nekadašnjih partnerica optužile da se tijekom osamdesetih nedolično ponašao i seksualno ih uznemiravao. Mediji su jedva dočekali vijest – stotine napisa preplavile su internet, proglasivši kraj jedne velike karijere.

Bezrezervna podrška dugogodišnjih partnerica na sceni, koje su ga redom opisivale kao besprijekornog džentlmena, dobronamjernog mentora, koji je poticao, a ne opstruirao nečiju karijeru, nisu bili od pomoći. Nije bilo od pomoći ni inzistiranje s njegove strane da nije bilo prisilnog ponašanja, da mu je strana svaka agresija i da je ovo što mu se događa prava noćna mora.

U bojkotu dojučerašnje nedodirljive ikone, prva je na potezu bila Opera Los Angelesa, koja je svog suosnivača i generalnog direktora definitivno prekrižila. Bez odlaganja taj su primjer slijedile operne kuće USA, uključujući i Metropolitan operu. Otkazivane su odavna zakazane i rasprodane predstave i koncerti, izmijenjeni su godinama prije fiksirani programi – za velikog Dominga vrata opernih kuća su se treskom zatvorila. Postao je persona non grata.

Reakcije u Europi bile su mnogo umjerenije. Ugledni salzburški Festival operne glazbe, kao i više europskih opernih kuća nisu se odrekli suradnje s velikom opernom zvijezdom.

Dapače, njegov je nastup i dalje dočekivan burnim aplauzima i izrazima podrške. Ipak, i na starom kontinentu, u očekivanju daljnjih poteza proširene istrage, sve je manje podrške i sve je manje angažmana za veliku opernu zvijezdu. Na djelu je woke culture. Nema iznimaka. Nema olakšavajućih okolnosti, nema zastare.

K tomu, nedavno je u Argentini, u povodu jedne kriminalne afere, proslavljeni pjevač spominjan kao korisnik usluga službenica najstarijeg zanata, što je bilo povodom ponovne salve krajnje negativno intoniranog publiciteta, premda u zemlji u kojoj to nije zabranjeno, slavnog se pjevača ne tereti ni za kakav krimen.

Ni to nije kraj lošim vijestima. Dogodilo se nešto nevjerojatno. Veliki maestro doživio je debakl na nedavnom gostovanju u veronskoj Areni!

”Nije bio ni svoja sjena”’, glasile su nemilosrdne kritike njegova nastupa u ”Nabuccu”. ”Posve se izgubio u partituri Turandota”, oglasili su se članovi orkestra. ”Ponižen i shrvan, u svojoj osamdeset i prvoj godini, slavni Placido Domingo je na koljenima”, glasio je sažet komentar dviju opernih večeri u Veroni.

I dok su se na društvenim mrežama ponovo izmjenjivali komentari osude, sve je manje podrške. Ogorčena napadima na do jučer slavljenog kolegu, primadona milanske Scale i Metropolitana, Barbara Frittoli, rezignirano je izjavila da je danas opasno biti slavan i moćan. ”Prati se svaki tvoj korak, unaprijed te se osuđuje, ne važi presumpcija nevinosti”, smatra ona.

Na internetu je osvanula fotografija Dominga s kolegicom, koja ga je prva optužila za nepoćudno ponašanje. Na slici je nasmiješeni Domingo s njom i njenim desetogodišnjim sinom. ”Pa tko može reći da se tu radi o nekoj prisili”, pita se jedan korisnik Facebooka.

”Domingo je bio zavodnik, ali njemu nije bilo potrebno nametati se. Žene su ga opsjedale i obožavale, satima čekale za njegov autogram. Bio je Božanstvo s neprikosnovenim autoritetom”, stoji u izjavi dugogodišnje suradnice, mezzosopranistice Marije José Suárez.

”Poklanja se vjera neostvarenim pjevačicama pred mirovinom, koje su, blateći maestra, dočekale svojih pet minuta slave”, pun je gorčine komentar jednog od milijuna brojnih Domingovih fanova.

”Zastrašujuće je i nepravedno maestra Dominga trpati u isti koš s holivudskim nasilnicima, zlostavljačima i silovateljima koji su, u atmosferi nastaloj pokretom #MeToo, isključeni iz društva ili završili iza rešetaka”, smatra anonimni vjerni poklonik operne glazbe.

Poznata francuska glumica smatra da su u atmosferi woke kulture stvari otišle predaleko. S nostalgijom se sjeća prošlih vremena, kada su se za njom, mlađahnom, čuli laskavi komentari. ”To je prošlost”, konstatirala je samokritično. ”Ali danas nije uputno ni kompliment dobiti. Takav bi drznik bio osuđen za seksizam i razapet na stubu srama”, izjavila je s ogorčenjem.

Međutim, komplimenti su komplimenti, mobing je mobing! Nepoćudno i ponižavajuće ponašanje na poslu prema nekom kome ste nadređeni i imate moć utjecati na smjer njegove karijere – najteži je oblik mobinga – u većini europskih država, uključujući i Hrvatsku, reguliran i definiran kao kazneno djelo.

Zagrebačku publiku u Lisinskom za nekoliko dana čeka koncert s puno upitnika. Na programu je Verdijev ”Requiem”. Za dirigentskim pultom – Plácido Domingo! Aplaudirati velikom maestru ili ga bojkotirati – ostaje moralnom dilemom, koju svatko u publici mora sam razriješiti.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     ''Kilometar 101'' – kardiogram ruskog društva
     Vrhunci u dvorani Lisinski: doživljaji za pamćenje
     Ostaje nam besmrtna, neuništiva nada Krležinih riječi
     Internet naš nasušni: ovisnost je ovisnost
     Klimatske promjene – zločini i odgovornost
     Muratova Nobelova medalja zasjala za ukrajinsku djecu
     Je li Finska – Sibeliusova zemlja čudesa – u opasnosti?
     Bulgakov – Prvi čovjek Kijeva koji pripada cijelom svijetu
     Je li bezumni ruski režim strahom i torturom preradio čovjeka
     I 700 godina nakon smrti Dante je ostao trajna inspiracija

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1