autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kako ne pasti opet u zamku nacionalističkog fanatizma

AUTOR: Damir Grubiša / 06.08.2021.
Damir Grubiša

Damir Grubiša

Ovih dana, u Italiji, razvila se polemika koja se tiče memorije – sjećanja na Drugi svjetski rat i stradanja stanovništva s jedne i druge strane.

Odvjetnik Carlo Giovanardi, senator emeritus Talijanske Republike s kojim sam kao veleposlanik Republike Hrvatske surađivao u pitanjima koja se tiču ezula – izbjeglica, prognanika i optanata iz Rijeke, Istre i Dalmacije u drugom poraću, poslao mi je pismo s molbom da ga objavim, kako bi hrvatska javnost bila upoznata s pitanjima koja su spomenuta u tom pismu.

Stoga objavljujem, ovdje, njegovo pismo, a sljedećeg tjedna objavit ću u okviru ove rubrike i moj odgovor, kao i sva relevantna stajališta koja se u međuvremenu pojave.

Evo tog pisma:

Za vrijeme Prvog svjetskog rata, i posebno u razdoblju između poraza kod Kobarida krajem 1917. i 1918., talijanska je vojska intenzivirala bacanje propagandnih letaka na austro-ugarske crte bojišnice, što je general Bongiovanni, zapovjednik zrakoplovstva tada još uvijek u okviru Kraljevske vojske, smatrao važnijim od bombardiranja koje bi rasturilo neprijateljsku bojišnicu.

Jedna skupina talijanskih intelektualaca i povjesničara nedavno je podsjetila javno mnijenje na žestoku represiju pokreta otpora koju je talijanska vojska provela u život od 1941. do 1943. u anektiranim zonama, kao i u onima koje su bile pod vojnom okupacijom

U tim letcima, napisanim na svim jezicima Carstva (njemačkom, mađarskom, slovenskom, hrvatskom, češkom, rusinskom itd.) pozivali su se vojnici ovih narodnosti da se izvuku ispod vlasti Habsburgovaca u ime prava na samostalnost i neovisnost naroda, pozivajući ih da slijede tako primjer talijanskog risorgimenta.

Nije ovdje mjesto za podsjećanje kako je zatim Kraljevina Italija s kolonijalnim ratovima (Libija i Eritreja) pogazila ta načela i kako je s Londonskim paktom iz 1915. zahtijevala teritorije, koje je poslije, tijekom rata, obećavala Slovencima i Hrvatima. S fašizmom na vlasti došlo se zatim do agresije na Albaniju, Grčku i Jugoslaviju i do potpunog poricanja i odbacivanja ideala risorgimenta, sve do aneksije cijele Albanije, cijele Ljubljanske pokrajine, hrvatske zone Kupe, otoka Raba i Krka, i nove provincije Splita, Zadra i Kotora.

Jedna skupina talijanskih intelektualaca i povjesničara nedavno je podsjetila javno mnijenje na žestoku represiju pokreta otpora koju je talijanska vojska provela u život od 1941. do 1943. u anektiranim zonama, kao i u onima koje su bile pod vojnom okupacijom.

Emblematična je, u tom smislu, i vrlo citirana okružnica br. 3 C koju je potpisao general Mario Roatta, zapovjednik Druge armije, iz koje ću navesti nekoliko dijelova: ”Postupak s partizanima ne smije se sažeti u formuli ”zub za zub”, već u ovoj: ”glava za zub”.

Mora se, zbog održavanja javnog reda ”internirati, u ime zaštite, mjera opreza ili zbog represije, cijele obitelji, razne kategorije pojedinaca iz grada i sa sela, i ako treba, svo stanovništvo sa sela i ruralnih zona” (mnogi će izgubiti živote u zloglasnom logoru na otoku Rabu).

”Treba zatočiti taoce koji su obično pokupljeni iz sumnjivog dijela stanovništva, i ako se bude to smatralo oportunim, i iz svog stanovništva, uključujući i najviše slojeve. Treba smatrati odgovornima za sabotažu, u načelu, stanovnike kuća i zgrada koje su najbliže mjestu gdje su se dogodile… u slučaju da nisu odmah identificirani krivci, u okviru razumnog proteka vremena, koji će se odrediti iz slučaja u slučaj”.

”Stanovnici (kuća u blizini mjesta sabotaže) mogu biti internirani na ime represije, a u tom slučaju njihova će stoka biti konfiscirana, a njihove kuće uništene”; ”neka se zna da pretjerane reakcije (naših snaga), počinjene u dobroj namjeri, neće se nikada kažnjavati”.

Podsjećam na ove činjenice u osamdesetoj godišnjici nacifašističke agresije na Jugoslaviju, jer neke sredine (u Italiji) koje osjećaju nostalgiju prema Titu pokušavaju vratiti, u manihejskom smislu, kazaljke povijesnog sata, da bi na neki način ublažili odgovornost komunizma u egzodusu autohtonog stanovništva iz Istre, Rijeke i Zadra

U dodatku ovoj okružnici, koju je tretirana kao ”strogo povjerljiva zapovijed”, naređuje se strijeljanje zarobljenih partizana s oružjem u ruci, onih zarobljenih bez oružja, ali za koje se moglo zaključiti da su sudjelovali u sukobima, i one zarobljene ne u neposrednoj blizini, ali koje se može prepoznati po odjeći kao partizane, s jedinim izuzecima maloljetnika ispod 18 godina, žena i ranjenika.

Je li ova okrutna represija bila plod jednog opredjeljenja za etničko čišćenje ili tvrdoglave i nemilosrdne vojne logike, neovisno od ideološke motivacije? Okružnica generala Roatte, koji je u međuvremenu postao načelnik Glavnog stožera talijanske vojske, izdana 26. srpnja 1943., nakon pada fašizma, nudi jedan odgovor na ovo pitanje.

Okružnica, naime, nije se odnosila na kriterije koje treba primijeniti u bitkama s partizanima u ratnim zonama, već na način održavanja javnog reda u Italiji nakon što je kralj smijenio i dao uhapsiti Mussolinija i imenovao Pietra Badoglija za predsjednika vlade.

U okružnici, u kojoj se vojnim postrojbama propisivalo ponašanje prema nenaoružanim talijanskim građanima, pisalo je: ”U aktualnoj situaciji, s neprijateljem koji pritišće, bilo kakav poremećaj javnog reda, čak i minimalan, bez obzira na kakvu boju ili predznak, predstavlja izdaju i može dovesti, ako se ne suzbije, do najtežih posljedica. Stoga bi svaki oblik suosjećanja i svako oklijevanje u represiji bio zločin”.

”Malo prolivene krvi na početku štedi nas, kasnije, od rijeke krvi. Zato svaki pokret mora biti neumoljivo skršen na samom početku”. I dalje: ”U pokretu protiv skupina pojedinaca koji narušavaju red ili se ne pridržavaju zapovijedi vojnih vlasti, treba nastupiti u ratnom rasporedu i otvarati vatru i na daljinu, čak i s haubicama i topništvom bez upozorenja, kao kad se nastupa protiv neprijateljskih formacija”.

Nije dopušteno pucati u zrak: ”treba uvijek pucati s namjerom da se pogodi cilj, kao u bitci”. ”Vođe i agitatori nemira, prepoznati kao takvi, trebaju biti odmah strijeljani ako su zatečeni na djelu”.

”Tkogod počini nasilje ili potakne pobunu protiv oružanih snaga i policije ili vrijeđa iste i institucije, neka odmah bude strijeljan”. ”Ako vojnik koji je uključen u službu održavanja javnog reda pokaže čak i najmanju gestu solidarnosti s onime koji krše red ili se pobune, ili pak ne izvrši zapovijedi, neka odmah bude strijeljan.

Primjena ovih drakonskih zapovijedi izazvala je oko devedeset smrti i 1.500 ranjenika u sljedećim danima, uključujući i žene i djecu, s posebno okrutnim masakrima u Reggio Emiliji i u Bariju.

Pravo pitanje je onda odgojiti mlade Europljane, danas, da ne padnu opet u paklenu zamku nacionalističkog fanatizma ili autoritarnog totalitarizma, čije posljedice uvijek, nažalost, na kraju ispaštaju slabi i nevini

Podsjećam na ove činjenice, koje su potvrđene dokumentima, u osamdesetoj godišnjici nacifašističke agresije na Jugoslaviju, jer neke sredine (u Italiji) koje osjećaju nostalgiju prema Titu pokušavaju vratiti, u manihejskom smislu, kazaljke povijesnog sata, da bi na neki način ublažili odgovornost komunizma u egzodusu autohtonog stanovništva iz Istre, Rijeke i Zadra, nakon pripajanja ovih područja Jugoslaviji.

Zajednička pripadnost Italije, Slovenije i Hrvatske Europskoj uniji, geste pomirenja šefova država koje su se zbile posljednjih godina, saznanje da zacijelo nije rasistički razlog taj koji je uzrokovao masakre iz razdoblja od 1941. do 1945., a koji su svjedočili eliminiranju stotine tisuće ljudi, Talijana, Slovenaca, Srba, Crnogoraca, u okrutnoj borbi dvaju velikih totalitarizama dvadesetog stoljeća, nacifašizma i komunizma, koje je s pravom Europski parlament izjednačio u jednoj osudi, navodi nas da gledamo prema naprijed, priznajući, svatko sa svoje strane, vlastite krivnje.

Moramo se, zaista, svi uvjeriti da ekstremizam s kojim se fašizam borio protiv domoljuba koji su branili svoju domovinu od talijanske invazije (vidjeti Roattinu okružnicu iz 1942.) nije različit od ekstremizma kojim su u onom vremenu Talijani zapovijedali da se obračunaju s nenaoružanom Talijanima (vidjeti Roattinu okružnicu iz 1943.), još i prije nego što je građanski rat, kao u svim bratoubilačkim ratovima, razmahao sa svom svojom užasnom okrutnošću.

S otežavajućom okolnosti da su se u Italiji kao i u Jugoslaviji, uime ideologije, masakri nastavili i nakon rata, od strane onih koji se nisu borili za slobodu i demokraciju, već htjeli nametnuti diktaturu, iako suprotnog predznaka. Pravo pitanje je onda odgojiti mlade Europljane, danas, da ne padnu opet u paklenu zamku nacionalističkog fanatizma ili autoritarnog totalitarizma, čije posljedice uvijek, nažalost, na kraju ispaštaju slabi i nevini.

 Carlo Giovanardi,

senator emeritus Talijanske Republike

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Karnevalski kič ocvale monarhije
     Je li doista Zapad obećao da se NATO neće širiti na Istok?
     Nemoć Europske unije pred stradanjem Ukrajine
     Korak pred nuklearnu katastrofu
     Ukrajina, godinu dana kasnije
     Hrvatska, kao i EU, boluje od endemskog virusa korupcije
     Pogrešni način uvođenja eura. Vlada mora smanjiti PDV!
     Kako da se odužimo Sloveniji?
     Politika (ni)je korupcija: slučaj Europskog parlamenta
     U Schengenu: Hrvatska sada mora iskazati svoj europeizam

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1